torsdag 3 januari 2013


 På Kävesta folkhögskola har jag fortlöpande kurser för eleverna i något som kallas valämne. Några timmar varannan torsdag ses elever från olika linjer och gör olika saker. En del valde bokbinderi med mig. Här syns något av vad några gjort. Några kommer från konst och formlinjen där de bland annat har textiltryck. Så de textiltryck som ses nedan är deras egna alster, som vi fodrat upp på kraftpapper och använt till böcker.  De fick göra var sin "vanlig" bok och därefter fick de som ville välja en annan teknik eller två, enkel eller lite svårare. 


I had a workshop during the autumn. At this school some pupils make their own cloth print. Some of it  they used for book cover. 

They tried different technics.









 Nu när verkstaden fungerar som den ska så har jag tagit dit mina kundjobb. Den här boken var verkligen på tur. Det känns underbart att ha bra förvaring. Jag bara älskar mina "nya" skåp med glasluckor. 

 När man går en utbildning får man en hel del kontakter. Familjen Stenback kom förbi och hälsade på och hjälpte mig med en lagning, som kändes lite extra klurig. 


De fick också se hur jag brukar göra när jag präglar med folier, för att få texten, eller bilden att hamna där man vill att den ska sitta. De är mycket skickliga bokbindare och Fanny håller på att utbilda sig till papperskonservator i Göteborg. Emil arbetar med boklagningar på ett bibliotek, underställd KB,  i Strängnäs.

Now when my studio is ready I am able to work with custumers books again.
This one was really on next. When you go on an education you get contacts. I got help mending this book from two extra skilled bookbinders. Fanny goes on a paper conservator education after the bookbinding school were we met.  Emil works on a library as a bookbinder. 
 




They also printed some things with my folio machine. I showed them how I use it.




Vilken kille!!
















4 kommentarer:

  1. Hej Lena! Tack för senast. Vad roligt att lagningen blev lyckad och kunden nöjd. Ses snart igen hoppas jag! Kram från Stenbackarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns verkligen skönt. Kul att ni kom och tack för all hjälp.
      kramar Lena

      Radera
  2. Ser fantastiskt ut i din nya verkstad! Behöver du månne en slagpress (kanske jag redan frågat dig)? Den är från Bonniers. Tog hand om den 2004, men använder den inte så mycket. Come and get it :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de vänliga orden och för erbjudandet, men den får nog gå till någon annan som behöver den bättre än mig. God fortsättning för övrigt...
      Lena

      Radera